pencil

Direktlänk till inlägg 31 juli 2012

Dagens ämne, Rodeo!

Av Emilia - 31 juli 2012 19:25

Vi ska ta och börja från början. När dom upptäckte USA hade Mustangen färdats långt med båt, dom kämpade sig fria, rymde från hagar och slet sig fria i krig mot indianer. Dom samlade sig i flockar tills dom blev över 2miljoner vilda mustanger. Dom är ganska kortväxta pga att dom nästan alltid går omkring för att undvika faror. Hingsten betäcker stona när dom kommer in i brunsten. När ett hingst-föl är tillräckligt gammalt för att överleva själv så slåss den om ett av stona och ledar hingsten jagar iväg dom för att hitta sin egen flock. 

Men människan började förstå hur värdefull mustangen var och började fånga in den, det slutade med att dom på senare tid jagade mustangerna med helikopter. Nu fanns det bara drygt tjugotusen kvar vandrande fritt. Mustangen fridlystes och lagen säger att du ej får jaga, fånga eller ens störa mustangerna som går vilt. 

Men människan ville utnytja den modiga lilla hästen och började fånga den i alla fall. Den används i vildhäst-lopp och den orginella rodeogrenen. Men hur dom får hästarna galna är en helt annan sak. 

Dom börjar med att låsa in den i en fålla där den inte kan röra sig, dom drar så hårt i manen att den rycks av helt, dom dunkar huvvudet mot gallret så hårt dom kan och slår den för att få den galen. Blind av skräck och avsky hoppar den runt och runt för att bli av med det som sitter på dess rygg. är det en hingst har dom en speciell gjort runt skapet som dom drar åt så hårt dom kan. Säg det till en kille och se vad han tror att det skulle kännas för honom ^^ Dom flesta rodeohästar bockar omkull sig och får skador och smärtor så dom blir avlivade eller dör i all fall. 


Så vad tycker ni om detta?? Och juste, vill ni ha fler inlägg av den här sorten?? 

      

1. en häst jag inte kommer ihåg namnet på. Han är 5 år :) 

2. Jag och Rebo

3. (Foto:Elena Lundgren) Jag och June hoppträning. 


:D 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Emilia - 4 februari 2014 18:06


Hejsan alla, de va ett tag sedan... tror ingen minns den här bloggen. men vad tycker ni. sk jag ta upp bloggandet igen? O vad ska bloggen handla om? Ska de va en hästblogg eller något annat. ärligt talat så vet jag inte själv. Jag tror de skulle bli ...

Av Emilia - 5 augusti 2012 22:39

Hej hej hej, alla typ inga som läser min lilla blogg. Hur mår ni idag?? Jag mår bra har badad och kollat på TV hela dagen... TRÅKIGASTE LIVET EVEERR!! Rädda mejj!! :( Ok, mamma och papap hämtade min laddare som är samma som USB-sladden idag så ni kan...

Av Emilia - 5 augusti 2012 01:14

Hej hej!! Säger förlåt för ett sent inlägg... igen... har nt haft tid. Vi gick upp åt frukost och år frukost, kollade på tv, badade förös, kollade på tv och badade typ ^^  jag har dykt mycket och träffat på nya fiskstim. Ibörjan av sommaren var jag o...

Av Emilia - 4 augusti 2012 01:43

       Tja, tja boggen ^^ Haha, idag gick jag upp kl.10 trött som vanligt efter gårdagen. Jag åt frukos tillsammans med min goda vän TV som inte ville ta in någon annan kanal en nickelodeon idag.... ftörigt när antennen på taket got söndet och...

Av Emilia - 2 augusti 2012 23:29

Hej, har varit och kollat på "The amazing spiderman" (staaaav) Den var faktiskt jätte bra! :) När jag gick därifrån hörde jag några spela  "knocki'n on the hevens door" Jag har aldrig hört den så innan. Den var faktiskt sjukt fiiin! Jag ha inte så my...

Presentation


Hej, jag är en tjej på 13år som älskar att rida och sköta om favvisarna ute i stallet. Jag rider på VästervikortensRF Jag har en foderponny och tre sköthästar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2012 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards